Ieder kind kwalitatief onderwijs!
Om te kunnen afstemmen op de onderwijsbehoeften van de leerlingen en te kunnen werken in stam- en niveaugroepen is een goede klassenorganisatie nodig. Het Element is in 2016 begonnen met unitonderwijs. Er wordt gewerkt met een unit onderbouw, middenbouw en bovenbouw. Elke unit zit op dit moment in een andere fase van ontwikkeling. Op het Element zijn er duidelijke doorgaande lijnen uitgezet rondom klassenmanagement. Dit is er op gericht om het zelfstandig werken mogelijk te maken binnen de groepen, waardoor de leerkracht een middel heeft om extra aandacht en ondersteuning in de groep te geven. Deze organisatievorm loopt als een rode draad door onze school.
Leerkrachten geven over het algemeen de instructie en de onderwijsassistenten zorgen voor de verlengde instructie aan een deel van de groep of (kleine) instructiegroep. De leerkracht heeft dan tijd om te werken met de basisgroep, subgroepen of individuele leerlingen. We streven ernaar om de zorg zoveel mogelijk binnen de eigen groep en door de eigen leerkracht(en) en onderwijsassistenten uit te laten voeren. De intern begeleider werkt samen met vele externe partijen, om begeleiding voor leerlingen zo goed mogelijk vorm te geven.